woensdag 31 augustus 2011

Courgettekoekjes met kruiden en parmezaanse kaas

Dit is de eerste keer dat ik courgettekoekjes at en ik was aangenaam verrast. De smaak van de courgette is eigenlijk niet echt te herkennen, maar lekker is het wel!

Ze zijn makkelijk te maken en mijn dochters vonden ze heel lekker... weer een manier om ze stiekem groenten te laten eten!

Ingrediënten (voor ongeveer 20 à 24 koekjes):

2 courgettes
2 eieren
zout, peper
3 à 4 eetlepels geraspte parmezaanse kaas (of meer, naar smaak)
een klein handjevol gehakte peterselie
een klein handjevol gehakte dille (die stond spijtig genoeg niet in mijn tuin, dus die zit er niet bij, maar dat zou volgens het recept wel moeten)
4 à 5 eetlepels bloem
olie om de koekjes in te bakken
1 citroen

Werkwijze:

Snijd boven en onderkant van de courgettes en rasp ze grof boven een zeef.
Strooi er een beetje zout over en laat ze een kwartiertje uitlekken. Het zout trekt het teveel aan vocht eruit.
Druk de courgettes met de hand aan zodat het vocht eruit kan lopen en doe ze in een kom.

Voeg 2 geklopte eieren, zout, peper en parmezaanse kaas toe en meng goed met de courgettes.
Voeg 4  eetlepels bloem toe en meng goed. Als het beslag nog te lopend is,voeg dan nog bloem toe.

Verhit een laagje olie op het vuur tot de olie goed heet is.
Schep (met behulp van een lepel) telkens een lepel van het beslag in de pan, met wat tussenruimte.

Bak de koekjes in 2-3 minuten per kant goudbruin.
Laat ze uitlekken op keukenpapier.

Eet ze terwijl ze nog warm zijn, eventueel besprenkeld met citroensap. Echt lekker!

5 opmerkingen:

  1. Ziet er heel lekker uit. Ga ze zeker dit weekend maken. Bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel voor je reactie Bart!
    Hou me op de hoogte of ze goed gelukt zijn...

    In mijn boek van Gordon Ramsay, "Wereldkeuken", geeft hij een soortgelijk recept. Hij vervangt wel de parmezaanse kaas door (200gr) feta en hij voegt nog pijnboompitten toe, is ook wel heel lekker denk ik.

    Groetjes en succes!
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat ziet er wel lekker uit. Dat ga ik zeker ook eens proberen. Was het niet te 'vettig' van de olie?
    Ik heb zo al eens courgetteschijfjes proberen bakken, maar vind dat dan altijd zo vettig omdat die courgette alle olie opslurpt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hej Cindy, leuk je hier te zien! De courgette slorpt inderdaad tamelijk wat olie op, maar als je ze daarna laat uitlekken op keukenpapier valt het nog mee. Ik heb ze met citroen erbij gegeten, dan smaken ze frisser. Juliette vond ze, opgeslorpte olie of niet, heel goed :).

    Groetjes
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb ze ook gemaakt, alleen voor extra pit 1 geraspte knoflookteen, wat gemalen komijn en koreander en 1 theelepel gedroogde oregano erbij. Geinspireerd door de Griekse eilanden, wat veldsla met geraspte amandelen maken deze dis helemaal af. Eet smakelijk. Trouwens ook goed feestvoer, denk ik. Gr Anmazine.
    Http://anmazine.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen